wtorek, 29 listopada 2016

Symbole na opakowaniach kosmetyków – jak je odczytywać?


Kiedy weźmiemy do ręki pierwszy lepszy kosmetyk, zauważymy, że ma on nadrukowane rozmaite znaki i symbole. Znaczenia niektórych z nich możemy się domyślić, inne zaś są trudne do rozszyfrowania. Część jest obowiązkowa, ale obecność wielu zależy od woli producenta. Co gorsza, są takie symbole, które często źle interpretujemy. 

Przygotowałam więc krótką, ale mam nadzieję, że treściwą ściągawkę, która ułatwi podjęcie decyzji i umożliwi ocenienie, czy kosmetyk, który kupiliśmy, jest prawidłowo oznakowany i wart stosowania. 

Symbol PAO

Skrót "PAO" oznacza "Period after opening", czyli czas po otwarciu opakowania, w jakim kosmetyk może być bezpiecznie używany. Jeśli na symbolu otwartego słoiczka znajduje się liczba "12" i "m", oznacza to, że produkt może być stosowany przez 12 miesięcy od otwarcia. Co ciekawe, symbol PAO znajdziemy głównie na opakowaniach kosmetyków o trwałości powyżej 30 miesięcy (wtedy może się na nim nie znaleźć znak minimalnej trwałości). Pamiętajmy, że trwałość zamkniętego produktu jest większa niż otwartego, ponieważ ten drugi jest narażony na wnikanie mikroorganizmów


Symbol ręki na książce

To oznaczenie pojawia się najczęściej na małych kosmetykach, na których producent nie miał wystarczająco miejsca, by wytłoczyć wszystkie ważne informacje na opakowaniu. Zazwyczaj musimy je wtedy doczytać na dołączonej do produktu ulotce lub taśmie. Zdarza się też, że opis produktu jest dwustronny. Warto zwracać uwagę na ten symbol, by nie przeoczyć ważnych wskazówek związanych z użytkowaniem danego kosmetyku. 



Symbol UVA


Znak ten nie jest obowiązkowy, znajdziemy go na opakowaniach kosmetyków przeciwsłonecznych. Oznacza, że kosmetyk spełnia kryteria Komisji Europejskiej w zakresie skuteczności ochrony UVA (wszystkie obecnie sprzedawane produkty tego typu powinny spełniać te zalecenia). 





Symbol produktu łatwopalnego 

Jak sama nazwa wskazuje symbol ten sygnalizuje łatwopalność produktu. Pojawia się na aerozolach, a znajdziemy go nie tylko na kosmetykach. Produktu takiego nie wolno dziurawić, podpalać (nawet po zużyciu) ani trzymać w temperaturze przekraczającej 50 stopni Celsjusza. Jeśli nad symbolem znajduje się dodatkowo "F+", oznacza to produkt skrajnie łatwopalny.




Symbol litery "e"

Znak ten oznacza gwarancję firmy paczkującej towar, że podczas napełniania opakowań stosowano system kontroli wewnętrznej ilości produktu w opakowaniu. Znajdziemy go nie tylko na kosmetykach. 






Symbol "Nie testowane na zwierzętach"

Producenci kosmetyków wciąż go używają, chociaż obecnie obowiązuje całkowity zakaz testowania kosmetyków i ich składników na zwierzętach. Znak ten nie jest regulowany aktem prawnym i może przybierać różne formy (chociaż zawsze w roli głównej występuje na nim króliczek). Często wygląda jednak tak jak ten widoczny z lewej strony. 



Symbol "Zielony punkt"

Znak ten oznacza, że producent kosmetyku współpracuje z organizacją odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych posiadającą licencję na używanie tego symbolu. Nie oznacza on, że produkt jest ekologiczny i podlega recyklingowi, jak często mylnie się sądzi. Współcześnie każdy kosmetyk ma podlegać recyklingowi, a jeśli tak nie jest, producent musi uiszczać tzw. opłatę produktową. 

Całkowita pojemność opakowania

Pojawia się nie tylko na kosmetykach, jest obowiązkowy na opakowaniach aerozoli. Oznacza całkowitą pojemność opakowania podaną w mililitrach. Znajdziemy go m.in. na dezodorantach i lakierach do włosów. 






Symbol Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji

Oznacza certyfikowane kosmetyki naturalne, przyznaje go Polskie Centrum Badań i Certyfikacji.







Znaki kosmetyków naturalnych i/lub organicznych 

Jeśli zajdziemy go na kosmetyku, możemy być pewni, że spełnia kryteria niemieckiej organizacji BDIH. Znak ten oznacza produkt naturalny, nie jest obowiązkowy i przyznaje się go odpłatnie.







Ten zaś oznacza, że jest to produkt naturalny lub organiczny wg organizacji International Natural & Organic Cosmetics Association. Również nie jest obowiązkowy, ale za to odpłatny.









Kolejny nieobowiązkowy, ale odpłatny znak to symbol francuskiej organizacji ECOCERT, oznaczający, że produkt spełnia kryteria kosmetyku naturalnego i organicznego. 





Ostatni z najczęściej pojawiających się w tej kategorii znaków (odpłatny, nieobowiązkowy) to symbol produktu organicznego przyznawany przez brytyjską organizację The Soil Association. 






Ecolabel

Znak ten oznacza, że produkt spełnia wyższe normy środowiskowe. Ustanowiła go Komisja Europejska w 1992 roku.






Produkt wegański

Do produktu z tym oznaczeniem nie użyto składników pochodzenia zwierzęcego. Symbol ten to znak działającego w Wielkiej Brytanii Towarzystwa Wegańskiego. 






11 komentarzy :

  1. Przydatny post, nie wszystkie symbole znałam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Niektóre z nich sa dla mnie nowością.

    OdpowiedzUsuń
  3. Super post, będę mądrzejsza podczas zakupów :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetna analiza, sporo z tych symboli nie znałam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Przydatne informacje! Dla mnie najgorsze jest, kiedy producent nie podaje na kosmetyku daty ważności lub daty produkcji, tylko stosuje swój kod, który trzeba sprawdzać w internecie.

    OdpowiedzUsuń
  6. przydatny post ludzie jeszcze do konca nie wiedzą z czym to się je

    OdpowiedzUsuń
  7. Ahaha, a ja nigdy się nie zastanawiałam o co chodzi z tym otwartym słoiczkiem :D

    OdpowiedzUsuń
  8. O, fajnie, że poruszyłaś ten temat. Tego aspektu jeszcze nie zgłębiałam jakoś zawzięcie, a dobrze wiedzieć co jest czym ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Dobry pomysł na wpis :) wiele osób nie zastanawia się nad znaczeniem tych znaków

    OdpowiedzUsuń
  10. Do tej pory nie zwracałam na nie zbyt dużej uwagi. Świetny post :)

    OdpowiedzUsuń

Popularne w tym miesiącu: